De professionals van Qua Werk & Psyche kunt u vinden in heel Nederland. De volgende disciplines zijn vertegenwoordigd: psychiater, psychotherapeut, GZ-psycholoog, SPV, maatschappelijk werker, systeemtherapeut, gezondheidswetenschapper, arbeids- & organisatieadviseur, trainer, (team)coach, (team)mediator, secretaresse.
De volgende behandelingsvormen kunnen onder andere worden ingezet: psychologische behandeling en begeleiding, gedragstherapie, verbale of vaktherapie, EMDR, EFT, lichaamsgericht of een alternatief zoals mindfulness of systeemtherapie.
Qua Werk & Psyche is er voor werkgevers die willen voorkomen dat werknemers verzuimen vanwege psychische klachten én om hen te helpen hun werknemers met psychische klachten te begeleiden. Daarin kent Qua Werk & Psycheeen systemische aanpak waarbij de leefomgeving van de medewerker betrokken kan worden bij de aanpak van oplossingen als een praktijkcase van circulaire psychische gezondheidszorg. Qua Werk & Psyche is er voor werknemers met psychische klachten, denk aan klachten als stress, burn-out, een depressie of een trauma die hun tol eisen. De focus ligt op behandeling, training, coaching, bemiddeling, advisering en re-integratie. Het doel daarbij is optimaliseren van inzetbaarheid, functioneringsherstel en/of voorkomen van toekomstig uitval.
Programma
Ieder behandeltraject begint met een intake die uitmondt in een advies. Een contactpersoon zorgt voor de afstemming met werkgever, werknemer en andere partijen zoals een bedrijfsarts.
Voor coachingstrajecten vindt een kennismakingsgesprek plaats. In alle trajecten van Qua Werk & Psyche wordt rekening gehouden met de persoonlijke werksituatie en hulpvraag van de werknemer.
De intake voor behandeling bestaat uit een intakegesprek. In individuele begeleiding wordt gewerkt aan optimaliseren inzetbaarheid, reductie van klachten en/of verbetering van het functioneren op het werk. Qua Werk & Psyche biedt verschillende vormen van evidence- en practice-based therapie naast psychologische behandeling, traumabehandeling, coaching en re-integratiebegeleiding. Een driegesprek met werknemer, leidinggevende/ P&O en behandelaar van Qua Werk & Psyche vormt indien zinvol een standaard onderdeel van de behandeling.
Individuele behandeling
Ieder behandeltraject begint met een intake die uitmondt in een advies. Een contactpersoon zorgt voor de afstemming met werkgever, werknemer en andere partijen zoals een bedrijfsarts.
Voor coachingstrajecten vindt een kennismakingsgesprek plaats. In alle trajecten van Qua Werk & Psyche| Arbeid &Psyche wordt rekening gehouden met de persoonlijke werksituatie en hulpvraag van de werknemer.
Doelstelling
Het doel van de behandeling is om inzicht te krijgen in het functioneren en handvatten te krijgen waarmee de client kan werken aan herstel van functioneren op de werkplek en in het dagelijkse leven. Doelgroep Medewerkers met (dreigende) werkgerelateerde psychische klachten (zoals ernstige spanningsklachten, burn-out klachten, depressieve klachten of angstklachten) die willen werken aan het herstel van inzetbaarheid.
Werkwijze
Er wordt gestart met een intakegesprek om situatie en klachten helder in kaart te brengen. Ook wordt een schriftelijke vragenlijst ingevuld met vragen over gezondheid. Met deze gegevens stelt de behandelaar samen met de cliënt een behandelplan op. Deze bestaat uit individuele gesprekken waarin vooral gewerkt wordt met interventies die het meest passend zijn bij de klachten en de persoon van de cliënt. Dit wordt met de cliënt besproken bij het opstellen van het behandelplan.
Tevens zal aandacht besteed worden aan preventie van stress door het aanleren van stress managementvaardigheden.
Met toestemming van de cliënt vindt er ook terugkoppeling plaats met een vertegenwoordiger van het werk (vaak de direct leidinggevende) in de vorm van een driegesprek. Daarin wordt besproken wat er gedaan kan worden om de re-integratie te bevorderen, terugval te voorkomen en bevlogenheid in het werk terug te krijgen.
Resultaat
Na afloop van het traject heeft de cliënt inzicht gekregen in zijn voornaamste (werk)stressoren en stressreacties en heeft handvatten gekregen om beter om te gaan met zijn klachten. De cliënt is dan in staat om zijn werkzaamheden geheel of gedeeltelijk weer op te pakken en daarbij bevlogenheid en vitaliteit te ervaren.
Duur
Afhankelijk van het gekozen traject, een frequentie van eenmaal per week of per 2 weken 5 tot 16 gesprekken van 45 minuten.