Diagnostiek en Behandeling

Diagnostiek
Uiteraard staat de hulpvraag centraal, maar onze zorg houdt meer in dan alleen een oplossing voor de problemen. Wij onderzoeken alle relevante informatie, brengen deze in samenhang met elkaar en wegen vervolgens de ernst van de problemen met elkaar af. Dat geeft ons een beeld van de mogelijke diagnose. De vermoedelijke diagnose wordt waar nodig verder aangescherpt. Dat betekent soms dat aanvullend onderzoek nodig is zoals het afnemen van een diagnostische vragenlijst. Bij het diagnostisch proces zijn veelal meerdere disciplines betrokken. Zelf heeft u vooral contact met uw eigen regiebehandelaar en soms een medebehandelaar. Dat kan een psychiater, klinisch psycholoog, traumatherapeut, conflictdeskundige zijn. Wanneer er zicht is op de diagnose kan een behandelvoorstel worden gedaan.

Behandeling
Qua Werk & Psyche volgt de wetenschappelijke behandelrichtlijnen die standaard zijn binnen de GGZ. Dat wil zeker niet zeggen dat u een standaard behandeling krijgt. Integendeel! Wij kijken niet alleen naar uw klachten maar hebben oog voor uw levensgeschiedenis, uw loopbaan, carrière en thuissituatie en optimaliseren uw sterke kanten. Wij brengen onze behandelmogelijkheden voor u in kaart waarna u een keuze kunt maken uit de opties. Zo kunt u kiezen voor een behandeling die bij u past. De duur van de behandeling hangt mede af van de ernst van de problematiek en uw herstelmogelijkheden.

Bedrijfsmaatschappelijk werk 
Doelstelling 
Bedrijfsmaatschappelijk werk (BMW) wordt ingezet voor werknemers die kortdurende begeleiding nodig hebben op het psychosociale vlak, waarbij het accent ligt op het bevorderen van re-integratie op de werkplek. De bedrijfsmaatschappelijk werker kan daarnaast fungeren als casemanager. 
De begeleiding richt zich onder andere op de volgende doelgroepen: werknemers met gezinsproblematiek, financiële problematiek of psychosociale problematiek. 

Werkwijze 
BMW wordt ingezet na aanmelding van de opdrachtgever, werkgever. 
  • De behandeling bestaat veelal uit een 5-tal individuele gesprekken met een bedrijfsmaatschappelijk werker; 
  • De bedrijfsmaatschappelijk werker verzorgt de communicatie met de opdrachtgever. 
In de rol van casemanager kan de bedrijfsmaatschappelijk werker de zorg rondom een cliënt coördineren en de werkgever adviseren welke stappen het beste aansluiten bij de problematiek van de werknemer. 

Aantal sessies 
Er vinden, met doorgaans een frequentie van eenmaal per week of per twee weken, 5 tot 10 gesprekken plaats tussen de bedrijfsmaatschappelijke werker en de cliënt. Na de laatste sessie wordt een verslag gemaakt van de bevindingen. Daarnaast kunnen een aantal uren voor het casemanagement ingezet worden. 

Kortdurende psychologische begeleiding 
Doelstelling 
Het doel van deze begeleiding is het geven van kortdurende psychische ondersteuning aan cliënten op individueel niveau. Het accent ligt op het bevorderen van re-integratie op de werkplek. 

Werkwijze 
Op basis van de intake worden doelen en interventies bepaald. Deze begeleiding vindt bij voorkeur plaats naast het volgen van groepstrainingen waarin stressmanagement vaardigheden centraal staan. Tijdens de individuele gesprekken kan gewerkt worden met cognitieve therapie, klachtenreductie en werkgerichte interventies. Voor welke interventie(s) gekozen wordt, is afhankelijk van de problematiek en de geformuleerde doelstelling. 

Aantal sessies 
Er vinden, met doorgaans een frequentie van eenmaal per week of per twee weken, gemiddeld 5 gesprekken plaats tussen de hulpverlener en de cliënt. Na de laatste sessie wordt een terugrapportage gemaakt van de bevindingen. 

Uitgebreide psychologische begeleiding 
Doelstelling
Het doel van deze begeleiding is het geven van psychische ondersteuning aan cliënten op individueel niveau, specifiek gericht op een of meer complexe psychische klachten, zoals depressie, angst of persoonlijkheidsproblematiek. Er is sprake van verzuim, of dreigend verzuim bij de cliënt, ofwel de cliënt bevindt zich in een uitkeringssituatie. De cliënt krijgt handvatten om te leren omgaan met zijn/haar beperkingen om zo optimaal te kunnen functioneren. 

Werkwijze 
Op basis van de intake en een grondige analyse worden doelen en interventies bepaald. 
Er zal gewerkt worden met cognitieve therapie, stressmanagement, relaxatietraining, klachtenreductie en werkgerichte interventies. Tevens wordt er een terugvalpreventieplan opgesteld om de cliënt te leren de kans op terugval in de toekomst te minimaliseren. Voor welke interventie(s) gekozen wordt is afhankelijk van de problematiek en de geformuleerde doelstelling. 
Er wordt systeemgericht gewerkt: thuissituatie, werk en omgeving worden meegenomen in de behandeling. De cliënt wordt geactiveerd om te gaan sporten, hobby’s uit te oefenen en sociale contacten te onderhouden. Een gezonde levensstijl wordt benadrukt. 

Aantal sessies 
Er vinden, met doorgaans een frequentie van eenmaal per week of per twee weken, gemiddeld 10 gesprekken plaats tussen de hulpverlener en de cliënt. Na de laatste sessie wordt een rapportage gemaakt van de bevindingen. 

Valkuilentherapie 
Doelstelling 
Het doel van deze therapie is dat cliënten hun eigen valkuilen gaan herkennen en deze om kunnen zetten in functionele patronen. Daarbij leert de cliënt een alternatieve copingstrategie. 

Werkwijze 
In de beginfase van de therapie vult de cliënt een schemavragenlijst in en schrijft hij/zij een biografie om te onderzoeken welke valkuilen belemmerend werken in de arbeidssituatie. Daarna wordt in maximaal 16 therapiegesprekken gewerkt aan het omzetten van deze valkuilen in emotie, cognitie en gedrag naar alternatieve copingstrategieën zodat de cliënt op een meer adequate wijze kan functioneren in de werksituatie. Naast de therapiegesprekken wordt van de cliënt verwacht thuisopdrachten te maken. 

Aantal sessies 
Na de intake worden gemiddeld 16 gesprekken gevoerd met een psycholoog of psychotherapeut. 

Kortdurende psychotherapie 
Doelstelling 
Kortdurende psychotherapie is een therapie voor mensen die in hun persoonlijk en sociaal functioneren veel hinder ondervinden. Ze krijgen in eerste instantie inzicht in het persoonlijke en sociaal functioneren en disfunctioneren. Het uiteindelijke doel is verandering in gedrag, denken en gevoel dat leidt tot meer functioneel gedrag en daardoor ook tot verbetering van persoonlijk en sociaal functioneren. 

Werkwijze 
De psychotherapie is een gestructureerde behandeling van een beginfase, een behandelfase en een eindfase. In de beginfase komt vooral de exploratie van het probleem aan bod. In de behandelfase komen de veranderingen aan bod. In de eindfase wordt gekeken hoe de veranderingen kunnen beklijven in iemands leven. 

Aantal sessies 
Er vinden, met doorgaans een frequentie van eenmaal per week of per twee weken, 16 gesprekken plaats tussen de hulpverlener en de cliënt. 

EMDR behandeling 
Doelstelling 
De EMDR behandeling is bedoeld voor mensen die last hebben van vermijding, angst- en/of spanningsklachten die veroorzaakt zijn door een schokkende gebeurtenis in het verleden zoals een (bedrijfs)ongeval, (getuige) van agressie of het verlies van zijn/haar baan. De behandeling is gericht op het reduceren van deze klachten zodat ze het functioneren op het werk niet in de weg staan. 

Werkwijze 
De behandeling wordt gestart met het identificeren van het op dit moment meest belastende beeld van de schokkende ervaring. Vervolgens het opsporen van de negatieve zelfevaluatie die aan dit beeld gerelateerd is. En ten slotte het herbeleven van de schokkende gebeurtenis in combinatie met een afleidende stimulus. Door de toepassing van EMDR zal de spanning die de cliënt ervaart bij het terugdenken aan de gebeurtenis langzamerhand afnemen. 

Aantal sessies 
Gemiddeld 5 gesprekken in een tijdsbestek van 2 maanden. 

Conflictbehandeling 
Doelstelling 
Conflictbehandeling is bedoeld voor cliënten waar de werkgerelateerde psychische klachten (gedeeltelijk) gebaseerd zijn op een sluimerend conflict met de werkgever. Tijdens deze gesprekken wordt met de cliënt gezocht naar mogelijke oplossingen voor conflicten op het werk. 

Werkwijze 
Er wordt een afspraak gemaakt met een conflictadviseur. Daarnaast behoudt de cliënt ook zijn vaste behandelaar bij . In de gesprekken wordt aandacht besteed aan het verhelderen en analyseren van het conflict, de cliënt krijgt informatie over de mogelijkheden om het conflict op te lossen en er wordt ondersteuning geboden om hierin stappen te zetten. Indien nodig neemt de adviseur contact op met de werkgever voor een korte afstemming of om een eventueel mediationtraject te starten 

Aantal sessies 
Maximaal 5 gesprekken met de adviseur. Indien noodzakelijk kunnen er een of meerdere gesprekken gevoerd worden met de werkgever. De kosten hiervan worden apart in rekening gebracht. 

Mediation
Doelstelling 
Mediation is een professionele methode om conflicten uit de wereld te helpen zonder daarvoor een beroep te doen op de rechter. Mediation heeft als doel conflictoplossing tussen twee partijen door een onafhankelijke derde: de mediator. Mediation is bedoeld voor zowel werknemers als werkgevers. 

Werkwijze 
De mediator treedt op verzoek van beide partijen op en vervult een bemiddelende rol. Door tussenkomst van mediation wordt de kans op het escaleren van een conflict beperkt en blijft er een werkbare situatie bestaan. De mediator begeleidt de onderhandelingen tussen de partijen. Hij helpt hen zelf een goede oplossing te vinden voor hun conflict; de mediator doet geen uitspraak. 

De uitkomst wordt in een overeenkomst vastgelegd. 

Mediation is alleen zinvol als aan de volgende voorwaarden is voldaan: 
  • partijen moeten de wil hebben om samen uit het probleem te komen; 
  • de deelnemers aan de besprekingen moeten bevoegd zijn een oplossingsovereenkomst aan te gaan. 

Aantal sessies 
Mediation beslaat gemiddeld 3 gesprekken naast de intake, verspreid over enkele weken. 

Individuele coaching 
Doelstelling 
Het doel van individuele coaching is om effectiever te kunnen functioneren wanneer men werkstress ervaart. In individuele gesprekken wordt inzicht verkregen in het eigen gedrag, waarmee het vermogen tot zelfreflectie wordt vergroot. Bovendien wordt men door het verrichten van opdrachten en oefeningen aangespoord om het gedrag in de praktijk te brengen. Het is een actieve en intensieve manier van werken aan de persoonlijke effectiviteit. 

Werkwijze 
Bij individuele coaching wordt de cliënt uitgenodigd voor een kennismakingsgesprek om afspraken te maken over de doelen en verwachtingen. We formuleren concrete doelen en maken een plan van aanpak. Deze vormen de rode draad gedurende het coachingstraject. Bij aanvang en/of bij afsluiting kan een gesprek plaatsvinden waarbij alle betrokkenen (cliënt, leidinggevende en coach) aanwezig zijn zodat de doelen afgestemd kunnen worden met de werkgever. 

Aantal sessies 
Gemiddeld vinden er 5 tot 10 coachgesprekken van 1 uur plaats. Eventueel vinden er tevens een of twee gesprekken met de werkgever plaats. 

Teamcoaching 
Doelstelling 
Teamcoaching is gericht op het versterken van de onderlinge samenwerking, communicatie en teamprestatie. De focus ligt op het vergroten van de draagkracht van het team als geheel. 

Elk team heeft zijn eigen groepsdynamiek met sterke kanten en belemmeringen. De teamcoach is gericht op het zichtbaar en bespreekbaar maken van dit teamproces aan de hand van gezamenlijk geformuleerde verbeterpunten: de ‘meetlat’. Dit met als uiteindelijk doel dat het team ervaart dat de teamspirit toeneemt en beter in staat is de teamdoelen te realiseren. 

Werkwijze 
Teamcoaching kan in- of out company (op een geselecteerde locatie) plaatsvinden. 

Voorafgaand aan de teamcoaching vindt een intakegesprek met de leidinggevende en 2 teamleden van het team plaats. Zo nodig kan een voorbereidende opdracht gegeven worden. 

De teamleden worden tot zelfreflectie gestimuleerd. Daarnaast wordt er een sterke verantwoordelijkheid van de teamleden gevraagd. ‘Leren leren’ en ‘eigenaarschap’ zijn daarbij belangrijke uitgangspunten. 

Aantal sessies 
Teamcoaching bestaat uit meerdere teambijeenkomsten met een tussenperiode van 2 tot 3 weken. Afhankelijk van de vraag zal het aantal bijeenkomsten bepaald worden.

Nieuwsgierig naar de mogelijkheden voor jou? Neem vrijblijvend contact met ons op.

Copyright © Qua Werk & Psyche · All Rights Reserved

🡅